• धर्म स्वातंत्र्य | |
freedom: आज़ादी आजादी | |
of: स् का की पर बाबत | |
religion: धर्मनिष्ठता पंथ | |
freedom of religion मीनिंग इन हिंदी
freedom of religion उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- Wasn't this a blatant violation of the right to freedom of religion?
क्या यह धर्म की स्वतंत्रता के अधिकार का खुला उल्लंघन नही था? - Also , it was inherent in the guarantee of freedom of religion as a fundamental right .
इसके आलावा , यह मूल अधिकार के रूप में धर्म की स्वतंत्रता की गारंटी में अंतर्निहित थी . - It goes beyond separation of religion and politics , freedom of religion , equal respect for all religions etc .
यह धर्म तथा राजनीति के पृथक्करण , धर्म की स्वतंत्रता , सभी धर्मों के प्रति समान आदर आदि से कहीं आगे जाती है . - It goes beyond separation of religion and politics , freedom of religion , equal respect for all religions etc .
यह धर्म तथा राजनीति के पृथक्करण , धर्म की स्वतंत्रता , सभी धर्मों के प्रति समान आदर आदि से कहीं आगे जाती है . - Some of the fundamental rights like ' equality before law and equal protection of all laws ' -LRB- article 14 -RRB- , protection in respect of conviction for offences -LRB- article 20 -RRB- , protection of life and personal liberty -LRB- article 21 -RRB- , protection against arrest and detention in certain cases -LRB- article 22 -RRB- , freedom of religion -LRB- articles 25-28 -RRB- etc .
विधि के समक्ष समानता तथा सभी विधियों का समान संरक्षण ( अनुच्छेद 14 ) , अपराधों के लिए दोषसिद्धि के संबंध में संरक्षण ( अनुच्छेद 20 ) , जीवन तथा व्यक्तिगत स्वतंत्रता का संरक्षण ( अनुच्छेद 21 ) , कुछ दशाओं में गिरफ्तारी और निरोध से संरक्षण ( अनुच्छेद 22 ) , धर्म की स्वतंत्रता ( अनुच्छेद 25-28 ) जैसे कुछ मूल अधिकार सभी व्यक्तियों ' को सुलभ हैं . - Some of the fundamental rights like ' equality before law and equal protection of all laws ' -LRB- article 14 -RRB- , protection in respect of conviction for offences -LRB- article 20 -RRB- , protection of life and personal liberty -LRB- article 21 -RRB- , protection against arrest and detention in certain cases -LRB- article 22 -RRB- , freedom of religion -LRB- articles 25-28 -RRB- etc .
विधि के समक्ष समानता तथा सभी विधियों का समान संरक्षण ( अनुच्छेद 14 ) , अपराधों के लिए दोषसिद्धि के संबंध में संरक्षण ( अनुच्छेद 20 ) , जीवन तथा व्यक्तिगत स्वतंत्रता का संरक्षण ( अनुच्छेद 21 ) , कुछ दशाओं में गिरफ्तारी और निरोध से संरक्षण ( अनुच्छेद 22 ) , धर्म की स्वतंत्रता ( अनुच्छेद 25-28 ) जैसे कुछ मूल अधिकार सभी व्यक्तियों ' को सुलभ हैं . - Yet the Shari'a contradicts the deepest premises of Western civilization. The unequal relations of male and female, of Muslim and kafir , of owner and slave cannot be reconciled with equality of rights. The harem cannot be reconciled with a monogamous order. Islamic supremacism contradicts freedom of religion. A sovereign God cannot allow democracy.
इसके बाद भी शरियत पश्चिमी संस्कृति के गम्भीर पहलुओं से मेल नहीं खाती। महिलाओं और पुरुषों के मध्य असमानता का सम्बन्ध , मुस्लिम और काफिर का सम्बन्ध , स्वामी और गुलाम का एक साथ नहीं रह सकते और न ही उन्हें समानता का अधिकार होता है। हरम एकस्त्री व्यवस्था के साथ नहीं रह सकता। इस्लामी सर्वोच्चता का सिद्धांत मजहब की स्वतंत्रता के विपरीत है। एक सम्प्रभु ईश्वर लोकतंत्र की आज्ञा नहीं दे सकता। - Views on Islam's proper role reflect how one understands the purpose of the war in Iraq one year ago: Islamic law should be prohibited : The overthrow of Saddam Hussein was called Operation Iraqi Freedom for a reason: the American-led occupation forces must not become midwife for an anti-democratic legal system that disallows freedom of religion, executes adulterers, oppresses women, and discriminates against non-Muslims. Acquiescing to the Sharia discourages moderates while encouraging the Wahhabi and Khomeinist extremists in Iraq. Also, because Sunnis and Shiites interpret Sharia differently, its implementation promises troubles ahead.
इराक में शरीयत नामक कानूनी ढाँचे और इस्लाम की क्या भूमिका होनी चाहिए। सिंद्धान्त रुप में अमेरिका सहित उन देशों में जहाँ की सेनायें इराक में हैं, यह विषय काफी मंथन और वाद-विवाद का होना चाहिए। क्योंकि इस प्रश्न का उत्तर अनेक प्रकार से इराक के भविष्य को प्रभावित करने वाला है। इस्लाम की उपयुक्त भूमिका से - While several scholars demanded a review of the punishment for apostates in the light of the changing modern values, others refuted their argument saying the original Islamic texts call for harsh punishments. “Religious freedom is a right that should be guaranteed to every human being. We have come here to present and discuss different viewpoints and we should do it in order to reach the right solution,” said Mahmoud Zaqzouq, Egypt's minister of endowments. Some participants doubted the validity of texts quoted in support of the beheading of apostates. On the other hand, several others were adamant in their refusal to the demand for a lighter approach toward apostates in the name of freedom of religion. “The view that Islamic scholars of the past had different views on how to punish apostates is incorrect. They only disagreed on how soon apostates should be executed; should it be done in three days, one week or few months. The waiting time is left to the discretion of the ruler,” said Muhammad Al-Nujaimi, a professor at the Higher Institute of Law in Riyadh. June 3, 2012 update : Darul Uloom Deoband, a key Indian Muslim institution, has delivered what MEMRI calls “a revolutionary fatwa (edict) against polygamy , advising Muslims in India not to contract a second marriage.” Their fatwa reads, in the unedited English:
निष्कर्ष रूप में यही विचार है: अमेरिका के लोगों के पास इस्लाम का ज्ञान है जो कि प्रभावित करने लायक है। उग्रवादी इस्लाम के प्रति क्षमाप्रार्थी का भाव रखने वालों के दावे के विपरीत कि अमेरिका के लोग इस सम्बंध में अज्ञानी हैं मेरे पाठक जानते हैं कि वे किस विषय में बात कर रहे हैं। उनकी समालोचना कुछ अवसरों पर काफी ज्ञानवर्धक (जैसे कि कुरान में कुछ विषय समाप्त किये जाने पर) और कुछ अवसरों पर यह अभिव्यक्ति से भरपूर है( अगली बार जब सडक पर या भवन में इजरायल के नागरिक को समाप्त करने से सम्बंधित कोई फिल्म क्लिप देखें जो जरा सोचें कि वास्तव में बुराई कहाँ है” )